torsdag den 2. september 2010

Mit hesteforum

Velkommen til mit hesteforum

Denne blog er for mig et sted, hvor jeg kan skrive de tanker og erfaringer, der kommer til mig gennem hesteverdenen. Her vil jeg samle mine og andres "hesteguldkorn"! Her kan jeg provokere, påstå og genneralisere velvidende om, at jeg gør det, og at jeg ikke nødvendigvis har ret i mine påstande

Jeg har, ligesom så mange andre, forelsket mig i (islandske)heste, og har gennem tiden ofte spurgt mig selv: Hvad er bedst for hesten?
De fleste hestefolk vil jo nok påstå, at den måde hvorpå de omgås, passer og træner deres heste, er den bedste. På det punkt er hestefolk firkantede og stivnakkede. Ingen skal komme og fortælle dem, hvordan man skal gøre tingene. Jeg ved godt, at jeg nu generaliserer, men jeg ved også, at der selvfølgelig findes nåle i høstakken, der tager ny viden og andres erfaringer til sig. Fagfolk inden for alle fag kan og bør lære nyt om deres fag hele livet!

Det er måske en hård omgang, når jeg sådan starter med at lange ud efter hestefolket, men ingen vil jo alligevel sætte sig selv under den katogori jeg her har beskrevet. 
Grunden til mine provokerende påstande er, at jeg ønsker en debat om emnet. Emner som hestevelfærd, horsemanship og hensigtsmæssig træning af hesten er meget oppe i tiden, og det burde give anledning til at stoppe op og se sig selv og sin hest i spejlet: Er det jeg gør det bedste for hesten?     

       

Ingen kommentarer:

Send en kommentar