onsdag den 15. september 2010

Holdning, form og samling

Ridebegreber - en række misforståelser

Jeg er ikke i tvivl om, at alle ryttere rider efter bedste overbevisning, udfra hvordan de har lært det skal gøres. Jeg lærte selv i sin tid, hvordan det skal se ud når hesten går "rigtigt". Jeg lærte, at hesten skulle rides til biddet og gå i den "rigtige" form. Men jeg er blevet klogere...!
 
Som jeg tidligere har nævnt, tror mange ryttere fejlagtigt at rides hesten til biddet går den samlet. Dette vil jeg påstå er en af flere fejlfortolkninger inden for ridningens begreber!

Her har jeg samlet mine egne fortolkninger af nogle begreber på grundlag af min egen viden og erfaring. Jeg vil ikke stå til ansvar for, om det er fagligt korrekt, men vil blot gøre opmærksom på de misforståelser, man ofte ser i forbindelse med helt simple ridebegreber.

Holdning. Dette begreb forveksles ofte med begrebet til biddet. Men at ride til biddet vil sige, at hesten selv søger mod biddet, uanset kvilken form man rider i. Man kan sige, at hesten selv søger kontakt til rytteren gennem biddet uden at hænge i det. At ride hesten i holdning vil sige, at hesten bøjer nakken uden at spænde hals- og nakkemuskler og uden at gå under lod. Den korrekte holdning kan først opnås, når hesten gennem træning har opbygget muskler til det. 

Form. Når man taler om hestens form, kan  man ikke tale om rigtig eller forkert form. Mange vil sige, at hestens form er god, når den går i holdning. Dette skyldes det evige fokus på hestens hovedholdning, og det undre mig at fokus altid er der. Vi har jo alle igen og igen hørt, at hesten skal rides bagfra! Så hvorfor er man så fokuseret på hestens hoved...?!?
Formen er selvfølgelig også et udtryk for, hvor hesten har sit hoved, men ikke om den går i holdning. Man kan vælge at ride sin hest i en lang form. Det vil sige frem og ned, hvor hesten holder hals og hoved fremme og nede, hvilket strækker hele overlinjen og løfter ryggen. Man kan også ride hesten i en kort form. Her afkorter man bagbenenes afskub, så den løftes fortil og går mere samlet.

Så hestens form bestemmes ud fra den ramme vi rider hesten i.

Samling. Det er her mange går galt i byen. En hest går ikke samlet ved at tvinges ned i holdning! En hest kan godt gå samlet uden at gå i holdning. Samlingen kommer nemlig bagfra. Det vil sige, at hesten skal sætte sig og træde med afkortet afskub bagbenene ind under tyngdepunktet, så ryggen løftes. Forparten bliver frigjort og løfter sig, som om man rider op af bakke. Hvordan alt dette opnås, er et stort kapitel for sig selv. Hovedpunktet er, at vi skal fjerne fokus fra hovedes holdning til bagbenenes bevægelsesmønster!

Go tænkelyst - Lotti:)

    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar