mandag den 6. september 2010

Artikler der får smilet frem

Jeg sidder lige og læser lidt i Tölt-bladene fra det sidste halve år. Ville finde de artikler jeg tidligere har nævnt, om det øgede fokus på hestevelfærd. Da faldt jeg også over et par dejlige indslag i bladet fra april.
Her er nogen, der ganske ydmygt men helt sikkert ved, hvad de ønsker for den islandske hest, og som bekymrer sig for den moderne ridnings udvikling. Har man mulighed for det, bør man virkelig læse disse artikler og breve:

Tölt - April 2010, side 58-60. Fire breve indsendt af læsere med overskrifterne:
Hvor langt skal vi gå for høje benløft?
Hvor blev etikken og det gode horsemanship af?
En blomst til Morten
Fremtidens ridning af den islandske hest.       

Tölt - Juni 2010, side 24-26. En artikel om seminaret med Gerhard Heuschmann:
Islandshesteverdenen går ind i en ny epoke
På side 26 er en boganmeldelse af Gerhard Heuschmann's bog Det ømme punkt

Tölt - Juni 2010, side 34-35. En artikel om et nyt samarbejde i den danske hesteverden:
Hestevelfærd i centrum

Her kan du læse om Tölt, som er medlemsbladet for Dansk Islandshesteforening:
http://www.islandshest.dk/index.php?id=medlemsbladettlt

De nævnte artikler er opløftende læsning, og er et bevis på, at der er fokus på området, og at vi langsomt men (forhåbenligt) sikkert bevæger os i den rigtige retning!
Rent personligt fortæller det mig, at jeg ikke er den eneste der rumsterer med den slags tanker. Men det vidste jeg i bund og grund godt, for mine tanker, spørgsmål og konklusioner har mennesker omkring mig haft indflydelse på. Nogen med samme holdninger og nogen med andre holdninger. En dyrevenlig mor, dygtige og mindre dygtige undervisere gennem tiden, rideveninder, forfattere til diverse hestebøger osv. Man suger til sig af andres erfaringer, filosofier og kloge ord. Man lærer at sortere, det man får at vide. Det der føles rigtigt og fungerer for en selv og hesten, kan man bruge, og noget gemmer man i baghovedet til eftertanke, og noget smider man helt væk, som havde man aldrig hørt det. Det vigtigste er, at man tager stilling til tingene og er klar over, at man har et valg! Man skal ikke gøre noget fordi alle andre gør det! Stille og roligt får man en ide om, hvor man vil bevæge sig henad med sin ridning, og hvilke ambitioner man har eller ikke har. Stil altid spørgsmålstegn. Hvorfor gør man sådan? Er dét det bedste for min hest?

       Lotti:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar