søndag den 5. september 2010

Det helt grundlæggende - musklerne!

Logik for hestefolk

I bund og grund er det jo ganske indlysende, at hestens muskler er grundfundament for al ridning. Hesten skal ikke presses ud i dressurøvelser og samlingsgrader, som dens muskler ikke er stærke nok til. Det er logik - og det vil de fleste nok mene, at de er klar over. Men jeg har mine tvivl... 
Jeg er ikke i tvivl om, at mange selv er overbevist om, at de ved det. De træner måske også med henblik på at styrke hestens muskler og kondition, men højt sandsynligt i den tro, at når hesten (efter den "traditionelle" ridning) går perfekt, må det da også styrke musklerne efter hensigten. Når jeg siger perfekt i den traditionelle ridnings forstand, er det fordi jeg har oplevet, at mange fejlagtigt tror at går hesten til biddet, er den samlet og går som den skal. 

Dermed konkluderer jeg, at mange rytteres ridning er baseret på ren uvidenhed om det hel grundlæggende ved al ridning nemlig træning, opbygning og smidiggørelse af hestens muskler. Hertil hører selvfølgelig også en viden om hestens anatomi, så man ved, hvilken indflydelse og hvilke konsekvenser der er forbundet, med de ting vi gør, når vi sidder på hesteryggen.       

Dette giver mig lejlighed til at anbefale en bog, der netop har fokus på dette emne. Den beskriver hele problemstilling ved den fejlagtige ridning og gennemgår hestens anatomi og fysiologi. Den SKAL læses!!

Bog: Det ømme punkt skrevet af Gerd Heuschmann - dyrlæge, beridder og foredragsholder.



     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar