lørdag den 18. september 2010

Rid noget mere! Hvorfor?

Hesten kan godt selv!

Jeg har haft ridelærer der sagde: "Du skal ride noget mere!" Med det mente de ikke, at jeg skulle ride i længere tid, men at jeg simpelthen var for passiv, når jeg sad på hesten. Til det vil jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved sædets fremaddrivende effekt. Jo, hesten skal gå frem for sædet, men ofte ser man ryttere med et konstant fremaddrivende sæde uanset gangart. Rytteren sidder ikke på noget tidspunkt stille i saddlen. Hvorfor kan hetsen ikke gå selv? Den har da trods alt fire ben.

Ofte taler man om, at hesten skal gå for så fine hjælpere som muligt, så tænker jeg, at hesten skal gå frem for et enkelt skub fra sædet. Ikke en konstant driven. Det må da i længden give en hest der er døv for dette signal.

Er det så slemt at have tillid til, at hesten gør noget af sig selv? Hvis den kender hjælperne og reagerer rigtigt, hvorfor så drive og korrigere den hele tiden. Man får hurtigt en tildens til at ligge et ben til der, presse lidt her og tage i en tøjle for at korrigere hesten til at gå korrekt. - Så hav dog lidt tillid til, at hesten kan selv og giv den lidt ro og tid til at tænke, over det vi beder den om.

Så jeg er ikke begyndt at "ride" noget mere. Tværtimod bestræber jeg mig på at forstyrre min hest så lidt som muligt. Mens den får lov at tænke over de opgaver, jeg stiller den overfor, prøver jeg at fokusere på en korrekt og afslappet opstilling. 

Det er ikke for at sige, at det JEG gør er det rigtigte, men igen - det er dét, der rent personligt funger for mig og min hest. Jeg ber bare til, at man stiller spørgsmålet hvorfor, også ved det de "kloge" siger. Det er tilladt at bruge sin sunde fornuft! 

Lotti:)       


Ingen kommentarer:

Send en kommentar